De onuitgesproken verwachting van perfectie

De meeste mensen zijn in staat om te benoemen wat perfectie is en hoe dit er in hun ogen uitziet. Vervolgens komen de meesten van ons noodgedwongen tot de conclusie dat we niet perfect zijn. Vrij voor de hand liggend zult u wellicht denken. Dat is het ook.

Hoe ver staat u af van dit beeld van perfectie? En wat doet dit met uw eigenwaarde? Streeft u naar perfectie? Of heeft u het gevecht om deze perfectie te bereiken al opgegeven? Wellicht heeft u het beeld van perfectie aangepast om eraan te kunnen voldoen of speelt het behalen van perfectie niet zo’n rol.

Op school gaan we uit van een bepaalde standaard voor iedere leerling. Deze standaard zorgt ervoor dat we allemaal weten waar we aan toe zijn. Als een leerling voldoet aan dit ‘standaard’ plaatje, ben je de ideale leerling. We begeleiden leerlingen ook naar deze standaard toe. Sommige leerlingen pakken dat makkelijk op, omdat de verwachting past bij hun karakter. Andere leerlingen hebben hier echter moeite mee, omdat de verwachting niet past bij hun karakter. Wat gebeurt er in het hoofd van een leerling die merkt dat hij niet aan deze verwachting voldoet?

Deze leerling ervaart waarschijnlijk: ik pas eigenlijk niet. Wat hoor je een leerling zeggen als hij het idee heeft dat hij niet past. We hebben hem allemaal voorbij horen komen: het lukt niet, ik kan het niet, ik ben niet goed, ik ben dom, ik mag er niet zijn.

En dit is natuurlijk erg pijnlijk. Helaas is dit iets wat wij consequent terug zien komen bij alle leerlingen die wij begeleiden. Ze denken allemaal ‘ik ben niet goed genoeg’.

De Bril

Gelukkig is er een manier om ervoor te voorkomen dat leerlingen zo over zichzelf denken. Deze oplossing noem ik ‘De Bril’. De Bril is een stukje gereedschap waarmee je als docent in staat bent door de ogen van de leerling te kijken. Hierdoor ben je in staat om te ontdekken waarom een leerling bepaalde dingen doet. Als je dit eenmaal weet, ben je in staat om begrip op te brengen voor het gedrag van deze leerling. Gedrag wat je in een andere situatie wellicht als irritant of vervelend zou ervaren. Dit begrip zorgt ervoor dat er ruimte komt voor tolerantie.

Als deze basis er is, is er heel erg veel mogelijk! Ineens wordt duidelijker onder welke omstandigheden deze leerling het beste uit zichzelf kan halen:

  • Denk aan die ene leerling die altijd achterin in de klas zit en bijna geen contact maakt met andere leerlingen; deze leerling kun je nu praktisch betrekken.
  • Denk aan die andere leerling die de hele tijd kletst en grapjes maakt; deze leerling zorgt er nu ineens voor dat hij de rest van de groep meetrekt en de hele groep doet wat jij van hen wenst!
  • Of denk aan de brutale leerling, die bijna onhandelbaar is en nooit kan stilzitten; deze leerling eet nu uit je hand.

De Bril zorgt ervoor dat elke leerling er mag zijn zoals hij is wordt erkend in zijn karakter. Je maakt gebruik van de verschillen binnen een klas op de meest natuurlijke - en relaxte manier.

Kunt u zich voorstellen wat dit zou doen met de eigenwaarde van een leerling? Of hoe de wereld eruit zou zien als we dit collectief zouden doen?

Als we een kind duidelijk kunnen maken:

Jij mag er vandaag zijn zoals je bent, niet zoals jij denkt dat je morgen moet zijn.

Hoe denkt u dan dat de toekomst van deze leerling er uit zal zien?

Hoe u dit kunt toepassen in de praktijk ga ik u vertellen wanneer we het event opnieuw organiseren. Kunt u echt niet wachten of heeft u tussentijds andere vragen? Neem contact met mij op.

Gideon Beeftink – Moeiteloos Leren

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

© 2019 7Life